Läs mer om förskolan: Backen

förskolan Backen får barnens nyfikenhet ta plats genom kreativa projekt där lärande och lek går hand i hand. I ett nyligen genomfört tema kombinerades matematik i förskolan med hållbar utveckling – ett uppskattat projekt som engagerade barnen från start till mål.

Allt började med en utflykt i skogen där barnen samlade naturmaterial som löv, pinnar och kottar. Tillbaka på förskolan Backen omvandlades fynden till magiska lådor, där barnen själva fick bestämma hur mycket vatten som skulle tillsättas. Med hjälp av decilitermått fick de undersöka begreppet hälla, prova olika mängder och diskutera vad som händer när man förändrar volymen.

– Vi pratar mycket om utforskande lärande på förskolan Backen, säger pedagogerna. Att få undersöka, ställa frågor och testa sina idéer är en viktig del av vårt arbetssätt.

Innan lådorna ställdes in i frysen fick barnen formulera sina egna hypoteser: Vad händer med vattnet? Hur påverkas naturmaterialet? Diskussionerna som följde visade på en djup förståelse – och en stor fascination för hur vatten kan förändras till is.

När de frysta konstverken togs fram igen blev det ett naturligt tillfälle att prata om temperatur, förändring och vad som händer i naturen när det blir kallt. Projektet resulterade i livliga samtal, nya reflektioner och massor av glädje.

På förskolan Backen genomsyras verksamheten av ett starkt fokus på hållbar utveckling i förskolan och lärande genom lek. Genom att väva in matematiska begrepp, naturmaterial och barnens egna tankar blir lärandet både meningsfullt och roligt.