Läs mer om förskolan: AkvarellenBackenFramtidenGalaxenOasenPalettenPiazzanPussletRobinsonRyttisSherwoodSmedbySolenSparrisenSvartgarnSymfoninTallkrogenThe CottageThe rainbowTibbleTorgetTulpanenUppfinnarenUrsviks torgValsjönVäsjönVäxthusetVega
Att läsa böcker tillsammans med barn är en självklar del av vardagen i förskolan. Men när högläsningen kombineras med strukturerade samtal händer något mer. Det visar en studie i kommunala förskolor i Sundbyberg och forskare från Stockholms universitet.
I projektet ”Högläsning med mer dialog” samlades grupper om fyra till åtta barn, fem dagar i veckan under fem veckor. Varje pass pågick i cirka 15–20 minuter. Fokus låg på att läsa samma bok flera gånger och framför allt att prata om innehållet. Frågorna från pedagogerna och samtalen mellan barnen blev nyckeln till framgång.
Resultaten visar att barnen utvecklade sitt ordförråd och sin förmåga att berätta. Även barn med svenska som andraspråk gjorde lika stora framsteg som övriga barn. Effekten spreds dessutom utanför lässtunderna och märktes i barnens övriga kommunikation.
Dialogic Book Reading – en del av Tellusbarns pedagogik
Något som utmärker Tellusbarn är att vi sedan 2017 arbetat långsiktigt med att implementera metoden Dialogic Book Reading (DBR) i förskolorna. DBR är en evidensbaserad metod där barn uppmuntras att vara aktiva och interagera utifrån innehållet i boken, i stället för att enbart lyssna på den vuxne som läser. Genom planerad och systematisk högläsning får barnen möjlighet att utveckla sitt språk, bygga sitt ordförråd och öka sin delaktighet i samtalen.
Arbetet har gett mycket goda effekter. Barnen är engagerade, deltar aktivt i diskussionerna och visar större intresse för böckerna. Kvaliteten på språkundervisningen har också höjts. För att möjliggöra detta har Tellusbarn satsat stort på kompetensutveckling för pedagogerna inom DBR.
Metoden kom till Tellusbarn genom medverkan i nätverket Inkluderande Lärmiljöer och Tidiga Insatser (ILTI), anordnat av Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Nätverket samlar forskare och yrkesverksamma kring tidiga specialpedagogiska insatser. Därigenom fick Tellusbarn möjlighet att delta i ett forskningssamarbete kring DBR, finansierat av Skolforskningsinstitutet.
Böcker som väcker nyfikenhet
I forskningsprojektet valdes sex böcker ut, bland annat ”Varför gråter pappan?” av Kristina Murray Brodin. Böckerna var språkrika och öppnade för frågor om känslor och vardagssituationer. Pedagogerna tränade på att ställa öppna frågor, och barnen fick i sin tur träna på att lyssna på varandra och bygga vidare på andras tankar.
En metod som gör skillnad
För Tellusbarn är språkutveckling en central del av förskolans utbildning. Arbetet med DBR och resultaten från forskningssamarbetet visar att strukturerad högläsning med dialog inte bara stärker barns ordförråd, utan också skapar större engagemang och delaktighet i hela barngruppen. När högläsning görs till en planerad rutin får alla barn tillgång till samma rika språkmiljö – en investering som ger långsiktiga effekter för barns lärande och framtida skolgång.