Kulturförskolan Tibble
Fylld med drama, musik och skapande
Kulturförskolan Tibble finns i rymliga och ljusa lokaler mitt på Tibble torg i Kungsängen. Förskolan har sex egna gårdar, som alla har närhet till skog och natur med gott om plats för barnens utforskande.
Tellusbarn kulturförskolor är fyllda med musik, skapande och drama. Här får ditt barn utlopp för sin kreativitet i alla tänkbara former.
Hos oss är skapandeprocessen i sig viktig. I den väcker vi barnens nyfikenhet, upptäcker nytt och stimulerar till samspel och fantasi. När barnen får utrymme för olika typer av uttrycksformer utvecklas de; både språkligt och motoriskt. De får tid för sitt skapande i tydliga, konkreta och praktiska aktiviteter.
När barnen får skapa tillsammans främjar det gemenskap i gruppen och stärker barnens självförtroende och självkänsla.
Kultur i många olika former
Hos oss får ditt barn ta del av skapande aktiviteter flera gånger i veckan genom många olika uttrycksformer; musik, drama och skapande.
Susanne Frykholm
Rektor
susanne.frykholm@tellusbarn.se
Tel: 070-417 37 39
Sofia Åkerlind (kontaktas om besök önskas)
Bitr. rektor
sofia.akerlind@tellusbarn.se
070-445 54 58
Platsansvarig
Therese Nyman
therese.nyman@tellusbarn.se
Avdelningar
Symfonin tel: 070-445 54 29
Melodin tel: 070-445 54 30
Fiolen tel: 070-445 54 63
Adress
Tellusbarn Tibble
Hjortronvägen 117
196 23 Kungsängen
Ansök om plats hos oss.
Om du vill ansöka om plats till någon av våra förskolor vänder du dig direkt till din kommun. Önskar du även komma i kontakt med oss i samband med ditt förskoleval, till exempel för att komma på besök, ber vi dig fylla i formuläret nedan. Vi kontaktar dig inom kort.
Till ansökanKontakta oss
Antal hemvister: 6
Antal barnplatser: 150
Öppettider: 6:30-18:30
Dialogic bookreading
På förskolan finns pedagoger med utbildning inom Dialogic bookreading – Högläsning med mer dialog.
Utbildningen har innefattat:
- Högläsningens betydelse för barns språkutveckling
- Forskning kring dialogisk bokläsning
- Metodens lästeknik och språkstrategier (crowd och peer)
- Att välja bok
- Förbereda bok med crowdfrågoor och målord
- Organisation kring högläsning med mer dialog
- Praktiskt arbete med läsning utifrån metoden
- Dokumentation och utvärdering av läsveckor