Arbete med hållbarhet på förskolan Sherwood

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

På Sherwood har femåringarna börjat arbeta med Kapten Reko. Kapten Reko är ett utbildningsmaterial som handlar om att lära barn mellan 5-7 år om varför man inte ska slänga mat och vad alla kan göra för att hjälpa till att minska matsvinnet.   

Svenska hushåll slänger mer än 100 kg matavfall per person och år, ungefär hälften av detta är mat som hade kunnat ätas upp. Om vi istället tar hand om maten på rätt sätt kan matsvinnet minskas, och det är bra för både miljön och plånboken.

Rekospelet spelas tillsammans med barn och pedagoger vid fyra olika tillfällen. I varje del finns en diskussionsdel där barnen ges tillfälle att reflektera tillsammans kring hållbarhet och matsvinn. För varje del i spelet som man klarar av, får man en pusselbit som leder till ett lösenord. Vid det sista tillfället får barnen vara med och uppleva en överraskning! En ledtråd är att det innebär en utflykt till ett ställe där det finns både djur och natur. Och genom denna upplevelse är det meningen att spelets alla delar ska knytas ihop till en helhet, där barnen ges möjlighet att förstå sambandet mellan mat, djur och natur.

Fler inlägg

Aktuellt från oss

Att arbeta med tydliggörande pedagogik i förskolan

För att vistelsen på förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik behöver barnen få uppleva att vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull. Det är viktigt att dagens struktur och rutiner är tydliga för barnen, samt att alla vet och förstår vad som ska hända och vad som förväntas av dem. En vardag som är hanterbar och förutsägbar skapar trygghet och sammanhang. Ett sätt att få dagen på förskolan mer begriplig är att använda sig av tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda visuella strategier som komplement till det talade språket. En vanlig visuell strategi är att använda bildstöd. Barn

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga