Konstprojekt på förskolan The Cottage

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

I januari i år deltog barnen på The Cottage i ett helt unikt konstprojekt där de fick vara med och färga kläder på naturlig väg, med frukt- och grönsaksrester de själva samlat ihop hemifrån. Detta som en del av The Easy Piece Collaboratory i samarbete med Konstföreningen The Cottage. Efteråt ställdes barnens tyger ut på Fiberspace Gallery.

Nu har barnens tyger sytts upp till ett plagg, som tillsammans med andra Easy Piece-samarbeten ska presenteras torsdagen den 5 december till och med söndagen den 8 december, på Easy Piece Collaboratory – en festival på Fiberspace Gallery på Katarina Bangata 40. Alla är varmt välkomna att besöka festivalen!

Här hittar ni inbjudan från Easy Piece

Om Tellusbarn

Tellusbarn driver 19 förskolor i Stockholms och Uppsalas län och många av förskolorna har flertalet avdelningar med svensk-engelska verksamhet. Bolaget grundades 2007 och har idag ett hundratal medarbetare och fler än 900 barnplatser. Vi tillämpar ett nära ledarskap, där våra rektorer har små enheter och arbetslagen får handledning och fortbildning från våra specialpedagoger. Vi samverkar med olika externa aktörer som Sveriges konstföreningar, SPSM och Specialpedagogiska institutionen vid SU.

Fler inlägg

The Cottage

The Cottage – Digital visning

I och med Covid-19 har vi inte möjlighet att erbjuda familjer att komma och besöka vår förskola i den utsträckning vi tidigare haft. Följ med på vår digitala visning i klippet nedan! På förskolan The Cottage som ligger på Södermalm har vi en svensk-engelsk profil och använder bägge språken i vår omsorg och undervisning. Om ni blivit erbjudna plats på förskolan The Cottage och önskar en personlig visning är ni varmt välkomna att kontakta rektor Annie Jämtell på 070-445 76 80

Piazzan

Självporträtt på Piazzan

Under hösten har femåringarna på avdelningen Orange på förskolan piazzan tillbringat mycket tid i I ateljén. De har skapat självporträtt av olika material  och tekniker såsom teckning med blyertspenna, målning med flaskfärg, limning med naturmaterial samt skulptering i lera. Barnen har studerat sig själva i spegel men också tagit hjälp av varandra i skapandet. Barnen noterar likheter och olikheter med varandra och lär sig utveckla respekt för varandra och sig själva.   Syftet med att ha samma uppgift med olika material är att åskådliggöra varje materials potential och därmed ge barnen verktyg. När barnen får tillgång till detta så ges