Odling och hållbarhet på förskolan Växthuset

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Förskolan Växthuset öppnade i augusti 2019 i Österåker. Förskolan har sedan dess löpande fyllts på med barn och personal, det innebär att både de vuxna och barnen har fått vara med och bygga upp något helt nytt. Tillsammans har de format sin värdegrund och undervisning, utifrån sina olika förutsättningar och erfarenheter. Med bland annat böcker från ”Olika förlag” har de under våren belyst att individer är olika och har mycket att lära av varandra, och att olikheter ska ses som en tillgång. Förskolans pedagoger har som mål att alla barn ska utveckla ett demokratiskt förhållningssätt, eftersom det demokratiska förhållningssättet är nödvändigt för att kunna mötas i den sociala gemenskap som finns på förskolan. Genom att uppmuntra barnen att delta i gemensamma aktiviteter i olika former, ges förutsättningar att utveckla förståelse för vikten av samarbete och tolerans inför varandra.  

På förskolan har man tillsammans under våren startat upp temat ”Förskolan Växthuset odlar”. Alla förskolans barn får i detta tema möjlighet att medverka, där de genom odling lär sig om vilka förutsättningar som krävs för att något ska kunna växa. Genom detta tema, där odling sker både ute och inne, skapar sig barnen förståelse för att det finns olika kretslopp och ekosystem i vår natur, som gör det möjligt för oss människor att odla vår egen mat.  Att odla är inte bara spännande och lärorikt, det ger också många tillfällen att samtala om hållbarhet och om att värna om vår natur och varandra.  

Ur förskolans läroplan (Lpfö 18):  

En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. 

Fler inlägg

Symfonin

Naturupplevelser

På Tellusbarns kulturförskola Symfonin tycker både barn och personal om att vara ute, vi besöker regelbundet skogsområden och parker i närområdet. Det händer även att vi grillar pinnbröd eller korv med bröd i naturen, samt kokar te på stormkök. Barnen får en längre dag ute där de får utmana sin grovmotorik med bergs- och trädklättring och kojbyggen. Samtidigt pratar vi om allemansrätten och undersöker vad som finns i naturen.Det är inte heller helt ovanligt att vi får med oss en skräppåse tillbaka till förskolan med sådant som barnen hittat och som inte hör hemma i naturen.  Uppskattade dagar, som även

Fiolen

Möte med konstnärer

I det här projektet får barnen möta några moderna konstnärer och lära sig om konstens grunder och inspireras att skapa både individuellt och i grupp genom att experimentera olika material och tekniker på ett lekfullt sätt. Olika aktiviteter med både kollektiva och individuella uppgifter är det som främja lekfullhet, de material och verktyg vi använder kräver ingen förkunskap och är det som gör att barnen kan föras med och framåt i skapande processen och inte fastnar i något prestationskrav. Första konstnären som barnen fick inspireras av var Jackson Pollock. I Ateljén fick barnen leka att de var på ett besök