Fiolspelning på våra förskolor i södra Stockholm

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

På förskolorna Poseidon, Melodin, Fiolen och Symfonin får de äldre barnen träna på att spela fiol tillsammans med fiolpedagogen Alexandra Eklöf en gång i veckan. Att få vara med och utforska kring instrumentet fiol tycker barnen är spännande och det viktigaste är självklart att ha roligt, och att allt görs med lust och glädje.   

Till en början får barnen lära sig hur man hanterar en fiol, vad alla delar heter och hur man tar hand om instrumentet. Med olika ramsor och lekar får barnen träna både motorik och rytmkänsla. De får även lära sig vad alla strängar heter och de får öva på att spela och sjunga enklare låtar. Allt tränas in på gehör och görs tillsammans på förskolan, det krävs alltså inte att barnen behöver ha kunskaper sedan tidigare eller ska öva hemma.  

När barnen har blivit vana och kan flera olika låtar skiftar fokuset mer till att spela tillsammans och att lyssna till varandra. Genom att arbeta tillsammans på detta sätt får barnen träna på sin koncentrationsförmåga och inte minst öva på att samarbeta med sina kompisar, att lyssna till varandra är viktigt! 

Innan barnen går vidare till förskoleklass får de som avslutning spela en konsert inför en publik som består av barnens familjer och släktningar, tillsammans med en stråkkvartett. Att uppträda inför andra och visa vad man har lärt sig är en viktig social träning och en rolig avslutning på barnens sista termin på förskolan.  

Fler inlägg

Tulpanen

En liten glimt från Tulpanens förskola

Hela förskolan har ett gemensamt tema: KROPPEN. Vi tränar varje dag på att benämna rätt ord på rätt kroppsdel. Vi har planerade aktiviteter så att barnen utvecklas i sitt lärande på ett lekfullt sätt. ’’ Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande’’ (Lpfö 18). Här är några inlägg vi har på vår tidslinje från höstterminen: Hela förskolan samlas tre gånger i veckan och dansar till rörelsemusik. Syftet är att barnen ska utveckla sin grovmotorik och träna på det sociala

Torget

DBR – Dialogic Book Reading

På förskolan Torget i Rinkeby har nästan alla barn ett annat modersmål än svenska. Att jobba med det svenska språket är därför extra viktigt för att erbjuda alla barn som deltar i verksamheten en bra start i livet. Förskolan ingår i ett forskningsprojekt lett av Stockholms universitet där DBR tillämpas för att följa barnens språkutveckling. Metoden bygger på att utveckla muntligt språk genom strukturerade boksamtal. Målord används i bilderboksläsning med mer dialog genom att särskilt fokus fästs vid dessa. Detta innebär att ur de böcker som användes vid lästillfällena har sex stycken målord valts ut. Dessa ord uppmärksammas särskilt och