Fiolspelning på våra förskolor i södra Stockholm

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

På förskolorna Poseidon, Melodin, Fiolen och Symfonin får de äldre barnen träna på att spela fiol tillsammans med fiolpedagogen Alexandra Eklöf en gång i veckan. Att få vara med och utforska kring instrumentet fiol tycker barnen är spännande och det viktigaste är självklart att ha roligt, och att allt görs med lust och glädje.   

Till en början får barnen lära sig hur man hanterar en fiol, vad alla delar heter och hur man tar hand om instrumentet. Med olika ramsor och lekar får barnen träna både motorik och rytmkänsla. De får även lära sig vad alla strängar heter och de får öva på att spela och sjunga enklare låtar. Allt tränas in på gehör och görs tillsammans på förskolan, det krävs alltså inte att barnen behöver ha kunskaper sedan tidigare eller ska öva hemma.  

När barnen har blivit vana och kan flera olika låtar skiftar fokuset mer till att spela tillsammans och att lyssna till varandra. Genom att arbeta tillsammans på detta sätt får barnen träna på sin koncentrationsförmåga och inte minst öva på att samarbeta med sina kompisar, att lyssna till varandra är viktigt! 

Innan barnen går vidare till förskoleklass får de som avslutning spela en konsert inför en publik som består av barnens familjer och släktningar, tillsammans med en stråkkvartett. Att uppträda inför andra och visa vad man har lärt sig är en viktig social träning och en rolig avslutning på barnens sista termin på förskolan.  

Fler inlägg

Piazzan

Kreativa och utforskande barn på förskolan Piazzan

Barnen är intelligenta om vi vuxna ger barnen möjligheter, barnen ska få tänka fritt och kreativt.  Med inspiration av Reggio Emilias filosofi har vi tagit ställning för att aktivt ta till vara och undersöka de Hundraspråkliga. Barn har hela tiden något att berätta, de är i berättande världar. Med hjälp av olika språk hör vi dessa berättelser på olika sätt. En nyckel till lärande och utveckling är det kreativa, att få känna att man har möjlighet att förändra och påverka sin lärsituation. Förskolans pedagoger behöver ge barnen möjlighet att omskapa relationer, hjälpmedel och situationer, och ge möjlighet att prova många gånger i olika sammanhang, och med olika typer av hjälpmedel. På Piazzan ger pedagogerna barnen möjlighet att vara delaktiga

Torget

Kolonilotten i Rinkeby

I Rinkebydalens koloniträdgårdsförening finns förskolan Torgets egen kolonilott. Under april har förberedelserna varit i full gång, för att kolonilotten ska stå redo för denna odlingssäsong. Förra våren när förskolan fick tillgång till kolonilotten hann de inte riktigt med att förbereda innan allt stod i full blom. Både det som de själva sått och annat spännande kikade fram ur jorden. I år har förskolan Torget varit ute i god tid och personalen har arbetat med att gräva upp och vända på jorden så att den ska stå redo för sådd. I år tänker förskolan ta kontroll över växtligheten på kolonilotten och