Läs mer om förskolan: Piazzan

På förskolan Piazzan har vi genomfört projektet ”Årstider”. Projektet har sin grund i läroplanen med koppling till mål, normer och värden där vi valt skapande som aktivitet. Syftet med våra aktiviteter är att lyfta och synliggöra likheter och skillnader på ett ännu mer medvetet sätt.

Genom aktiviteten vill vi uppmärksamma barnen på att vi på förskolan ser olika ut, på samma sätt som människor generellt ser olika ut. Vi har genom aktiviteten gett barnen tillfälle att upptäcka likheter och olikheter.

Vi har lagt en grund för att barnen ska känna sig trygga i vår miljö på förskolan liksom trygga med varandra. På så sätt är barnen redo att vidga sina vyer och upptäcka andra miljöer.

På morgonen förberedde vi aktiviteten genom att ordna papper med olika färger för att gestalta ansiktets olika färger. Utifrån det fick barnen använda sig av löv som vi plockat utomhus under tidigare aktiviteter och skapa hår på de olika ansiktena.

Barnen fick själva välja ansiktsfärg utifrån färgen på pappret, liksom färg på de löv som de ville fästa som hår. När barnen valt de olika färgerna förklarade pedagogerna för barnen att barn kan ha olika färg på huden och att löven är i olika färger precis som vår hårfärg skiljer sig åt. Barnen fick tillfälle till att reflektera under skapandets gång genom att peka, fråga och förklara hur de tänkt utifrån de olika material och färger som de valt.

Skapandet genomfördes i ateljén på förskolan. Vi har sedan tidigare pratat med barnen om ansiktets delar och hudfärg. Under tiden som barnen reflekterade dök tankar och frågor upp kring hur många ögon det finns i ett ansikte och att vi har olika antal ögon jämfört med mun och näsa, men lika många ögon som öron. När barnen uppmärksammade att de olika ansiktena hade olika färger på huden förklarade vi att även om våra färger skiljer sig åt, eller hur våra ögon eller öron ser ut så är vi alla människor som är lika mycket värda i förskolan och på alla andra platser.

Skapandet fortsatte i ateljén där vi tog upp och diskuterade ansiktsdrag och att det är viktigt att alla behandlas lika trots att vi ser olika ut eftersom vi alla är lika mycket värda. Vi pratade om att oavsett om man är sist, eller först, om man råkar vara minst eller störst så är alla lika mycket värda. Med hjälp av barnens intresse får vi tillfälle att belysa likheter och olikheter.

Genom detta vill vi att barnen ska vara trygga i vår miljö på förskolan genom att göra den meningsfull för barnen. Vi delar upp oss på bästa sätt och följer barnens intressen i miljön. Vi vill att barnen ska få tillfälle att vidga sin omvärld genom att erbjuda andra spännande miljöer än vår avdelning. På så sätt kan barnen utveckla sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.

Genom vårt projektbaserade arbetssätt jobbar vi mot målet att barnen genom förskolan ger varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande.
  • Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors
    situation samt vilja hjälpa andra.
  • Förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska
    dilemman och livsfrågor i vardagen.
  • Respekt och förståelse för alla människors lika värde och de
    mänskliga rättigheterna.
  • Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att
    aktivt delta i samhället.