Läs mer om förskolan: Tallkrogen

På kulturförskolan Tallkrogen har man anordnat en vernissage av barnens arbete om färglära och tolkningar av konstnären Yayoi Kusama. Det blev en härlig blandning av ”häll- och drällövning”, färglära och samarbetsövningar.

Vi utgick ifrån grundfärgerna. Vi började att öva med att använda en liten boll där barnen fick samarbeta med att låta den lilla bollen hälsa på alla kompisar utan att bollen fick hamna på golvet. Sen hällde vi färger. Första gången använde vi alla grundfärger. Sen använde vi två färger i taget på olika papper. Vad händer när två olika färger möts? Här märkte barnen vad som hände när vi till exempel hällde blåa färgen först och sen röda färgen. Barnen har samarbetat med att höja pappret eller sänka pappret, skaka på det och låta färgen rinna och hälsa på alla kompisar samtidigt som färgerna blandas och blir en ny färg.

Barnen har även tillsammans ritat och målat i olika nyanser av blå, röd och gul. Vi har testat olika material som oljepastellkrita, tusch, färgpennor, flytande färger och temperablock och olika verktyg som penslar, svampar, skrot som gamla kort. Barnen övade på att lära känna hur olika material fungerar. De målade och ritade med musik i bakgrund med vänster hand, höger hand, båda händer samtidigt, dansandes runt bordet som var uppskattad av barnen. Sen var det komplementfärger, sekundära färger. Tillsammans har de ritat och målat i olika nyanser av orange som är komplementfärg till blå på den blåa målningen, lila som är komplementfärg till gul på den gula målningen och grön som är komplementfärg till röd på den röda målningen. Vi har experimenterat att blanda till olika nyanser och har fortsatt att testa olika material.

Ett barn sa ”när du startar musiken kan vi börja”. Det är så roligt att se hur barnen tar till sig de olika övningarna, inspireras av musiken och är så närvarande i skapande processen.

Yayoi Kusama

Barnen fick låtsas var på ett museum och tittade på Yayoi Kusamas konst. Barnen har fått skapa inspirerade av Yayois installationer av Infinity mirror room på olika sätt. Först övade vi på att använda limpistol och målade tredimensionellt och sen fick barnen vara konstnärer som samarbetade till att måla en tavla inspirerade av Yayois Infinity mirror room. Barnen övade på att låta färgerna, som var i olika konsistenser, droppa och bilda prickar. Mycket uppskattade av barnen som sa ”Vi är konstnärer”. De har även skapat en tavla tillsammans med prickar av silkespapper i olika färger och storlekar med tapetklister. Vi övade på att använda pensel med lätt hand så att de tunna silkespapper inte skulle gå sönder.

Barnen har fått inspireras och skapa med återbruksmaterial som gamla textilier, gamla korkar och lock från olika burkar och målat med pipetter och tops. De övade på att göra små prickar och cirklar med olika verktyg.

De skapade även med vit lera och inspirerades av Yayois skulpturer. Här övade barnen på att forma lera till skulpturer och se hur lera fungerar. Torkar den fort? Vad händer om vi fuktar den med vatten? Vad händer om vi har för mycket vatten? Hur kan vi göra mönster på den och hur kan vi göra så att den blir slät?

Efter aktiviteterna så gick de tillsammans och tvättade de verktyg de använde för att ta hand om materialet vi använder så att vi ska kunna återanvända den många gånger. (Hållbar utveckling.)

Vi avslutade med en osynlig boll där barnen fått möjlighet att reflektera över vad vi gjorde och att sätta ord på upplevelser och erfarenheter.

Mål ur Lpfö- 2018

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.”